Hva rimer på ...?
lars sæther
2004-06-07 12:46:23 UTC
Jeg har en kollega som heter Camilla. Det viser seg at det er vanskelig å
finne ord som rimer på eller lar seg kombinere med Camilla. Det er ønskelig
med både ord som rimer på Camilla og ord som slutter på Camilla.

Eneste vi har klart å komme fram til er gorilla og dilla. Og selv om gorilla
er et supert ord som kan brukes sammen med Camilla i maange sammenhenger
skulle vi gjerne hatt variasjonsmuligheter.

Andre navn, som f.eks. Inger har vist seg å være mye enklere. Ikke så mye
som rimer, men mange som slutter på Inger, f.eks. kjerrInger, skrullInger og
rockerInger.

Så. Alle forslag på camillarim mottas med energiske takk.
Evt. nyttige rime-søkemotor-sites på norsk er også etterspurt! :)

mvh,

Lars Sæther
Camilla Carcary
2004-06-07 12:49:15 UTC
Post by lars sæther
Jeg har en kollega som heter Camilla. Det viser seg at det er vanskelig å
finne ord som rimer på eller lar seg kombinere med Camilla. Det er ønskelig
med både ord som rimer på Camilla og ord som slutter på Camilla.
lilla, silda, filla, trilla, snilla, chill'a....

Camilla
Bjørn Furuknap

- There is no failure. You either learn or you succeed.
Robert Aksland
2004-06-07 16:03:59 UTC
Post by lars sæther
med både ord som rimer på Camilla og ord som slutter på Camilla.
lilla, silda, filla, trilla, snilla, chill'a....
Og videre:

barkebilla
bebrilla
chinchilla
festspilla
forspilla
forvilla
frilla
gorilla
grilla
pilla
skurefilla
svilla
trilla
vaskefilla
villa

Gode gamle Word Perfect 5.1 for DOS har en helt unik ordliste som
tillater oppslag med wildcards. Slo bare opp på *illa. Den listet og opp
ord som "helikopterdilla" og andre rarieteter. En kan og ta noe hun er
veldig interessert i og sette -dilla etter, det funker veldig bra.
Robert Aksland
Bjørn Furuknap
2004-06-07 18:28:33 UTC
Post by Robert Aksland
chinchilla
_Det_ var det ja...

Bjørn
- There is no failure. You either learn or you succeed.
lars sæther
2004-06-08 10:49:15 UTC
Post by Robert Aksland
Post by lars sæther
med både ord som rimer på Camilla og ord som slutter på Camilla.
lilla, silda, filla, trilla, snilla, chill'a....
barkebilla
[...]
Post by Robert Aksland
[...]
Mange takk til alle som tok seg tid! Det var som ventet mye som vi ikke har
tenkt på her.

WP5.1, herlig funksjonalitet! Kan hende jeg blir nødt til å installere det
da. :-) Tror det skal ligge på noen nedstøva disketter i en skuff et sted...
Robert Aksland
2004-06-08 13:26:20 UTC
Post by lars sæther
Post by Robert Aksland
[...]
Hele greien inkludert ordliste _og_ synonymordliste tar kun 1,4MB
nedpakket. Helt genialt til kryssord. Dersom noen vil ha kan jeg sende
det på mail. Det er vel ikke lisensbelagt lenger, vel?
Robert Aksland
Dag-Erling Smørgrav
2004-06-08 13:36:46 UTC
Post by Robert Aksland
Hele greien inkludert ordliste _og_ synonymordliste tar kun 1,4MB
nedpakket. Helt genialt til kryssord. Dersom noen vil ha kan jeg
sende det på mail. Det er vel ikke lisensbelagt lenger, vel?
Hva i alle dager får deg til å tro at det ikke skulle være det?

DES
Dag-Erling Smørgrav - ***@des.no
Robert Aksland
2004-06-08 19:37:31 UTC
Post by Dag-Erling Smørgrav
Post by Robert Aksland
[...]
Det er et hauggammelt DOS-program som forlengst er ute av salg. De som
eventuelt måtte sitte på rettighetene vil sikkert påstå noe annet, men
slike historiske utdaterte programmer (det er 14 år gammelt) tolker nå
uansett jeg som freeware.

Obundring: hva er _egentlig_ retningslinjene for lisenser når et program
er så gammelt og det er noe slikt som åtte operativsystemer siden det i
det hele tatt var supportert?
Robert Aksland
Morten Øen
2004-06-08 19:55:05 UTC
Robert Aksland <***@nospam_aksland.no> skreiv 08.06 21:37 i
no.alt.undring...
Post by Robert Aksland
[...]
Kallast somme tider abandonware. Men så vidt eg har forstått er det ikkje
berre heilt utan vidare å definere noko som abandonware. Det hender
faktisk at ein del av desse utgamle programma framleis blir distribuert
kommersielt.
--
Morten
Newsarar mot X-No-Archive

Ein vanleg feil mange gjer er å lese n.a.f før dei les andre grupper.
Dag-Erling Smørgrav
2004-06-08 20:52:31 UTC
Post by Robert Aksland
Post by Dag-Erling Smørgrav
Post by Robert Aksland
[...]
Corels advokater vil nok ha et annet syn på saken.
Post by Robert Aksland
Obundring: hva er _egentlig_ retningslinjene for lisenser når et
program er så gammelt og det er noe slikt som åtte operativsystemer
siden det i det hele tatt var supportert?
Et åndsverk er et åndsverk, og forblir beskyttet inntil rettighets-
haveren sier noe annet (eller 70 år etter vedkommendes død dersom
rettighetshaveren er en privatperson)

DES
Dag-Erling Smørgrav - ***@des.no
Robert Aksland
2004-06-08 22:04:40 UTC
Post by Dag-Erling Smørgrav
Post by Robert Aksland
[...]
Jaja, om de skulle finne på å lage trøbbel, så har nå jeg lisensen min i
orden, og de får problemer med å bevise at jeg har kopiert det til noen
også. Men det som er skrevet på news står nå der, så indisiene mine er
da klare. Sansynligvis har de større fisk å fange enn meg da :-)
Post by Dag-Erling Smørgrav
Post by Robert Aksland
[...]
Nå finnes det ulike nostalgi-sider på nettet med masse gamle programmer,
så alt er nok ikke like beskyttet.

Menmen, i disse dager er en vel trygg så lenge en holder seg unna
barneporno :-)
Robert Aksland
Johan Poppe
2004-06-09 09:37:33 UTC
Post by Robert Aksland
Post by Dag-Erling Smørgrav
Post by Robert Aksland
Post by Robert Aksland
[...]
Rettighetshaverne ser det ikke som bryet verdt å gå etter dem som
distribuerer dem ulovlig. I noen (få) tilfeller har rettighetshaverne
eksplisitt sagt at de tillater fri distribusjon. Men _formelt_ er
slike programmer like beskyttet av opphavsrett som de alltid har vært,
og unntatt i de tilfellene der rettighetshaverne _eksplisitt_ har sagt
at de tillater fri distribuering, så er distribuering like ulovlig som
det alltid har vært.

Du må gjerne mene at det er moralsk akseptabelt å ikke bry seg om
opphavsrett på 14 år gamle programmer, og du må gjerne mene at
risikoen ved å gjøre det er neglisjerbar. (Og jeg er tilbøyelig til å
være enig.) Men å påstå at gamle programmer generelt er freeware, det
er tull. Jussen er helt klar: At et program er 20 år og åtte
operativsystemer gammelt endrer _ikke_ åndsverkbeskyttelsen.
Post by Robert Aksland
Menmen, i disse dager er en vel trygg så lenge en holder seg unna
barneporno :-)
Det er jo også et poeng. :(
Johan Utne Poppe
Øyvind Lasse Høysæter
2004-06-08 13:56:53 UTC
Post by Robert Aksland
Hele greien inkludert ordliste _og_ synonymordliste tar kun 1,4MB
nedpakket. Helt genialt til kryssord. Dersom noen vil ha kan jeg sende
det på mail. Det er vel ikke lisensbelagt lenger, vel?
Den er gratis kun på Linux om jeg ikke tar helt feil.
--
Øyvind Lasse Høysæter ***@hotmail.com
In a Bangkok temple: IT IS FORBIDDEN TO ENTER A WOMAN EVEN A FOREIGNER IF
DRESSED AS A MAN.
Alf P. Steinbach
2004-06-07 13:18:10 UTC
Post by lars sæther
[...]
Du er en gorilla
som heter Camilla
du har helt dilla
på nesepilla
Hva er det du vil a?
Hvorfor bruker du ikke filla?
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is it such a bad thing?
Thore Karlsen
2004-06-07 13:33:04 UTC
Post by lars sæther
Jeg har en kollega som heter Camilla. Det viser seg at det er vanskelig å
finne ord som rimer på eller lar seg kombinere med Camilla. Det er ønskelig
med både ord som rimer på Camilla og ord som slutter på Camilla.
Flyfilla? Men det er kanskje ikke så populært. :)
Be seeing you.
Øistein Hauge
2004-06-07 15:41:51 UTC
*lars sæther
Post by lars sæther
[...]
Du må finne en låt ifra Sterk Naken og Biltyvene som heter Camilla:

Camilla Camila
hvis jeg var fiskeriminister
skulle du fått konsesjon
på all den fine feite silda
åh Camilla Camilla

Husker bare brokker etter dette, men resten av sangen går i samme tralten.
--
"The last time we listened to a Bush, we wandered in the desert for 40
years."
Marius Valle
2004-06-07 18:00:08 UTC
Post by lars sæther
Så. Alle forslag på camillarim mottas med energiske takk.
Evt. nyttige rime-søkemotor-sites på norsk er også etterspurt! :)
Jeg har en venninne som heter Camilla. Jeg kaller henne Camzilla, jfr
Godzilla.
Carl Stefan Grøtter
2004-06-08 13:42:46 UTC
Post by lars sæther
[...]
Du finner sikkert en del brukbare ord her:

<url:
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=%25illa&bokmaal=S%
F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j&alle_former=on>

<url:
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=%25ilda&bokmaal=S%
F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j&alle_former=on>

Bokmålsordboka på nett støtter wildcard-søk :)
--
Carl Stefan Grøtter

www.kverulant.net || ***@kverulant.net
<Sett inn underfundig tankevekker her>
lars sæther
2004-06-09 08:47:01 UTC
Post by Carl Stefan Grøtter
Post by lars sæther
[...]
Vakkert! :-)

Står at dokpro kun gir de 10 første tilslagene (hva nå enn tilslag skal bety
her). Ser ut som om den gir de 20 første, selv om en del av de er like
oppslagsord, men forskjellig betydning.. Litt synd her, men allikevel super
link!
Kjell Pettersen
2004-06-09 08:52:59 UTC
Post by lars sæther
Post by Carl Stefan Grøtter
[...]
Noen har også laget en slags rimordbok her:
http://home.online.no/~hunwww/Rim1.htm

Ganske primitivt, men det går kanskje an å få noen ideer her.

Kjell P.
Egil Solberg
Flyfilla
g***@gmail.com