Salt i grøten
Thomas Skogestad
2011-01-15 09:09:14 UTC
Skal det være salt i grøten? Hvis folk får litt ekstra med penger sier de at
de har til salt i grøten. Jeg pleier ikke å ha salt i grøten min. Jeg vet
ikke hva de som lager grøten gjør, men jeg kjøper ikke salt for å ha det i
grøten min.

Når jeg spiser grøt har jeg sukker på grøten. Og smør. Og kanskje kanel.
Mulig det bare er meg og at jeg er rar.

Dessuten: når jeg kjøper salt er prisen såpass beskjeden at det ikke gjør noe
merkbart utslag på budsjettet mitt. Ikke det at jeg har et eget saltbudsjett.
Det virker som litt overkill. (Ikke at jeg har noe budsjett i det hele tatt,
men jeg har nettopp begynt å laste ned bankutskriftene som regneark slik at
jeg kan se hvor pengene går.)

Dagens til salt i grøten:

"- Det blir mye overtid. Vi har til salt i grøten nå, humrer han.

Forhåpentligvis blir det litt til salt på veiene også..."

Bil lå ni dager i skrent etter ulykke
Men da redningen endelig kom, viste det seg at bilen var ødelagt.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3989483.ece
Oppdatert: 14.01.11 kl. 20:01 Publisert: 14.01.11 kl. 19:41
OLE VALAKER
Thomas Skogestad
Pelle Thomsen
2011-01-15 15:20:56 UTC
Post by Thomas Skogestad
Jeg vet
ikke hva de som lager grøten gjør, men jeg kjøper ikke salt for å ha det i
grøten min.
Tror det er en misforståelse. Det er salt TIL grøten.
Grautpinn, som det kaltes i gamledager.
Prøv f.eks. med en skive saltpølse etter grøten, ikke i...
Steinar Midtskogen
2011-01-17 18:50:46 UTC
[Thomas Skogestad]
Post by Thomas Skogestad
[...]
Jeg smaker til med litt salt til grauten min, men jeg har romslig nok
økonomi til ikke å tenke på pengene som dette saltet koster.
Steinar
Sverre Stølen
2011-01-25 20:55:47 UTC
Post by Thomas Skogestad
[...]
Kostnaden med det nødvendige saltet i grøten er som du sier minimal.
Uttrykket "salt i grøten" har nok sitt opphav in en meget populær
uttrykksmåte som vi merkelig nok ikke har noe ord for på norsk, men som
på engelsk heter understatement.
Sverre
Harald Ljøen
2011-01-26 03:28:49 UTC
Post by Sverre Stølen
[...]
Underdrivelse?

Ellers har jeg en anelse om at uttrykket å "ha til salt i grøten"
stammer fra en tid da saltet var mer kostbart enn i dag, og fortrinnsvis
ble brukt til konservering av mat for lagring gjennom vinteren, og ikke
så mye til sånn luksus som smakstilsetning.