Om øl
Johan S. Tauler
2010-10-16 10:34:21 UTC
En dag her tidligere i uke var jeg ute på China House med mine kollegaer
og spiste. Jeg pleier aldri å drikke alkohol, men tenkte at siden jeg ikke
hadde bil med meg, bestilte jeg øl til maten.

Og det var et godt øl.
Jeg fikk assosiasjoner til fullmodne kornåkre som veiet gyllent i solen og
vinden. Dog savnet jeg litt mer humle og maltsmak, men kornsmaken var som
sagt helt topp. Fargen var også delikat.

En kollega av meg påsto at China House har avtale med Ringnes, og det jeg
da drakk måtte være Ringnes sin pilsner.

Jeg har vært en ivrig lytter til Radioresepsjonen på NRK P3.
Radioresepsjonen har noe de har kalt «Radioresepsjonens Verdensomspennende
Øltest» (http://rr.eikern.net/tester/1 ). Der ser jeg at Ringnes Pilsner
ikke havner så veldig bra ut.

Noen som vet om det stemmer at China House på alle sine avdelinger kun har
Ringnes?
--
«Og lyset skinner i mørket, men mørket tok ikke imot det»
© GNU Free Documentation License.
Jesus har betalt prisen en gang for alle.
Søster faan
2010-10-16 17:21:07 UTC
Post by Johan S. Tauler
[...]
Det var nok den gamle abstinensen som ga fra seg noen hælspark.

Jan BM
Det skrives absint og gir garantert hælspark.
Jarod
2010-10-16 18:04:48 UTC
Post by Johan S. Tauler
Og det var et godt øl.
Jeg fikk assosiasjoner til fullmodne kornåkre som veiet gyllent i solen og
vinden.
Ja. China House. Ring dem, og du får et svar.
Pelle Thomsen
2010-10-16 18:50:38 UTC
Post by Johan S. Tauler
Noen som vet om det stemmer at China House på alle sine avdelinger kun har
Ringnes?
Ja. China House. Ring dem, og du får et svar.
Ikke ødelegg falske-Taulers forsøk på å fremstå som normal og folkelig
da ...
John Hilt
2010-10-23 15:47:31 UTC
On Sat, 16 Oct 2010 12:34:21 +0200 Johan S. Tauler
wrote in news:no.alt.gledesutbrudd
Post by Johan S. Tauler
[...]
Jeg drikker sjelden øl, men har da smakt på ymse sorter. Det jævligste
var Bodø-pils, som smakte verre enn gamle dagers Tou-pils, og spanske
San Miguel.

Macks øl er noe av det bedre jeg har smakt, og Hansa er heller ikke så
verst. Men etter en ølpause på mange år lesket jeg meg nylig med
Carlsberg, brygget på lisens av Ringnes. Det smakte slik du beskriver
det av "godt øl".

Jon Haugsand
2010-10-26 21:42:21 UTC
Post by John Hilt
Jeg drikker sjelden øl, men har da smakt på ymse sorter. Det jævligste
var Bodø-pils, som smakte verre enn gamle dagers Tou-pils, og spanske
San Miguel.
Vet ikke akkurat NÅR du smakte bodøøllet, men faktum er at
Nordlandsbryggeriet er nedlagt for lenge siden, og det som går under
denne etiketten er Dahls, eller egentlig Ringnes som har kjøpt alt
sammen.

Bodøpilsen vant faktisk europeisk mesterskap i pils for noen år
siden. (Ca 25 år tror jeg.)
Jon
Cecilie Wian
2010-10-27 11:08:26 UTC
Post by Jon Haugsand
Post by John Hilt
[...]
Det er nok havørnpils han snakker om. Et forsøk på å starte oppigjen
bryggeriet i bodø etter at Rignes kjøpte det og flyttet produksjonen
av nordlandspils til sørnorge.

Utover det er mack sitt "freeze" en relativt okay alkoholfritt øl, til
de andledninger hvor promille ikke funker bra. Smaker lett
sommeraktig.
John Hilt
2010-10-27 20:41:19 UTC
On Tue, 26 Oct 2010 23:42:21 +0200 Jon Haugsand
Post by Jon Haugsand
Post by John Hilt
[...]
Jeg smakte dette beiske skvipet i 1976.
Post by Jon Haugsand
Bodøpilsen vant faktisk europeisk mesterskap i pils for noen år
siden. (Ca 25 år tror jeg.)
Det nekter jeg å tro.

Pelle Thomsen
2010-10-27 21:02:10 UTC
Post by Jon Haugsand
Bodøpilsen vant faktisk europeisk mesterskap i pils for noen år
siden. (Ca 25 år tror jeg.)
Det nekter jeg å tro.
Norsk øl er jo verdensberømt fant jeg ut en gang jeg gikk inn i
en stor alkoholbutikk i San Francisco i Usa og fant hele 6 forskjellige
norske øltyper i disken. Mack, Ås, Ringnes, Hansa og 2 til som jeg ikke
husker i farta(CB?). Bare 1 svensk, 2 danske (!) og svært få tyske.
Det var også 25 år siden ca.
John Hilt
2010-10-28 05:24:13 UTC
On Wed, 27 Oct 2010 23:02:10 +0200 Pelle Thomsen
Post by Pelle Thomsen
Post by John Hilt
Post by Jon Haugsand
[...]
Utrolig. Fordi norsk øl brygges for det meste med klorbehandlet
overflatevann, og ikke med rent og ubehandlet grunnvann. Derfor er
smaken pyton, og minner mest om mjød.

Johan S. Tauler
2010-10-28 07:27:21 UTC
Post by John Hilt
Utrolig. Fordi norsk øl brygges for det meste med klorbehandlet
overflatevann, og ikke med rent og ubehandlet grunnvann. Derfor er
smaken pyton, og minner mest om mjød.
Det var da svært da....
Norsk øl smaker vel i grunnen temmelig godt jamt over? EU-krav har vel
også satt strenge krav til vann som benyttes til produksjon av fødemidler.

Apropos; dansk vann har som følge av EU-kravene fått drikkbart vann i
kranene - smakte det i sommer og det hadde god smak. I følge mine danske
slektninger så var springvann ikke drikkenes før EU-kravene kom, og
danskene brygget da godt øl før i tida også (sies det).

Dersom man studere (den noe uhøytidelige) Radiorespesjonens øltest:
http://rr.eikern.net/tester/1
...vil man se at norsk øl slettes ikke havner så verst ut.

Guinnes havner dog best ut med Aass bayer på annen plass. På tredje plass
finner vi Kronenbourg 1664.
Jeg må innrømme at jeg aldri har smakt noen av dem som er kåret blant de
ti beste, noe som forøvrig kan være interessant å rette oppi som en liten
kuriosa-hobby i vinter.
Johan S. Tauler
2010-11-01 20:38:37 UTC
On Thu, 28 Oct 2010 09:27:21 +0200, Johan S. Tauler
Post by Johan S. Tauler
[...]
Har i løpet av helga drukket én boks Aass pilsner og to flasker
Kronenbourg 1664. Må nok si at jeg likte Aass best. Kronenbourg 1664 var

Kronenbourg 1664 har tynn smak som ikke støter noen. Aass Pilsner har mer
distinkt korn-, humle- og maltsmak.
1-0 til Aass.
Pelle Thomsen
2010-10-28 12:50:21 UTC
Post by John Hilt
Post by Pelle Thomsen
[...]
På ingen måte, norsk øl har hevdet seg svært bra på internasjonale
ølsmakerkonkurranser, og det var jo derfor de var i denne butikken også.

Da Heineken skulle produseres på lisens i Norge for mange, sikkert 30 år
siden, kom det kontrollører fra Nederland for å sjekke at smaken var
slik den burde være, noe den ikke var, og 20 000 liter ble dumpet i elva
(der småguttene sto klare med flere spann på sykkelstyrene sine).
De hadde fulgt oppskriften til punkt og prikke, så etter diverse
undersøkelser fant de ut at grunnen var vannet. Det var alt for rent.
Det påstås fra pålitelig hold at de måtte "forurense" vannet (kjemisk
forsvarlig selvfølgelig, men likevel) for å få smaken til å matche det
kontrollørene mente var korrekt for Heineken.
Bjørn Brox
2010-10-28 06:43:53 UTC
Post by Jon Haugsand
[...]
For rundt 20 år siden fant jeg norsk øl for første gang i utlandet på en
pub som hadde satset på å ha mange typer.

Det kom imidlertid fram at årsaken var navnet, Aas Fatøl, - Fat Ass
Bjørn Brox
Kjell Andresen
2010-10-28 10:45:56 UTC
Post by Bjørn Brox
Post by Jon Haugsand
[...]
Det heter da beviselig Aass fatøl?

Kjell
Bjørn Brox
2010-10-28 17:18:48 UTC
Post by Kjell Andresen
Post by Bjørn Brox
Post by Jon Haugsand
[...]
Det var ikke slik amerikanerne leste etiketten ;-)
Bjørn Brox
John Hilt
2010-10-28 16:57:02 UTC
On Thu, 28 Oct 2010 08:43:53 +0200 Bjørn Brox
Post by Bjørn Brox
Post by Pelle Thomsen
[...]
Fat Ass er det kvinner får av å drikke mye øl, mens menn får Beer Belly.

Jo Stein
2010-11-04 06:40:31 UTC
Post by Johan S. Tauler
En dag her tidligere i uke var jeg ute på China House med mine
kollegaer og spiste. Jeg pleier aldri å drikke alkohol, men tenkte at
siden jeg ikke hadde bil med meg, bestilte jeg øl til maten.
Du viser her en reflektert og fornuftig holdning til en av livets mange
farer. Aftenposten kan idag fortelle at:
http://www.aftenposten.no/viten/article3883354.ece
- Alkohol er farligere enn heroin

VG har oppdaget at:
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=557381
- Hasj mindre farlig enn alkohol

For å få mer klarhet i saken går vi til Google og sjekker hva vitenskapen
sier om dette:
<http://www.guardian.co.uk/society/2010/nov/01/alcohol-more-harmful-than-heroin-crack>
Post by Johan S. Tauler
Nutt was sacked last year by the home secretary at the time, Alan
Johnson, for challenging ministers' refusal to take the advice of the
official Advisory Council on the Misuse of Drugs, which he chaired.
The committee wanted cannabis to remain a class C drug and for
ecstasy to be downgraded from class A, arguing that these were less
harmful than other drugs. Nutt claimed scientific evidence was
overruled for political reasons.
The new paper updates a study carried out by Nutt and others in 2007,
which was also published by the Lancet and triggered debate for
suggesting that legally available alcohol and tobacco were more
dangerous than cannabis and LSD.
Alcohol, in that paper, ranked fifth most dangerous overall. The 2007
paper also called for an overhaul of the drug classification system,
but critics disputed the criteria used to rank the drugs and the
absence of differential weighting.
Today's study offers a more complex analysis that seeks to address
the 2007 criticisms. It examines nine categories of harm that drugs
can do to the individual "from death to damage to mental functioning
and loss of relationships" and seven types of harm to others. The
maximum possible harm score was 100 and the minimum zero.
Overall, alcohol scored 72 – against 55 for heroin and 54 for crack.
The most dangerous drugs to their individual users were ranked as
heroin, crack and then crystal meth. The most harmful to others were
alcohol, heroin and crack in that order.
Nutt told the Guardian the drug classification system needed radical
change. "The Misuse of Drugs Act is past its sell-by date and needs
to be redone," he said. "We need to rethink how we deal with drugs in
the light of these new findings."
Jeg skriver dette fordi jeg ikke liker falske-Tauler og Høire.
Høire vil ha redusert avgift på alkohol og gleder seg over
taxfree-ordningen.

Skattelette for folk med masse penger og taxfree for folk som reiser
mye er typiske saker som engasjerer Høire.
--
jo
"Og disse folkene sover,
-- Emile Zola,"J'accuse ...", 1898.
Jon Haugsand
2010-11-04 19:09:26 UTC
Post by Jo Stein
Jeg skriver dette fordi jeg ikke liker falske-Tauler og Høire.
Høire vil ha redusert avgift på alkohol og gleder seg over
taxfree-ordningen.
Det var Kristin Halvorsen som utvidet taxfree-ordningen. Visste ikke
at hun tilhørte høyre.
Post by Jo Stein
Skattelette for folk med masse penger og taxfree for folk som reiser
mye er typiske saker som engasjerer Høire.
Hva har skattelette med alkoholavgifter og annen rus å gjøre?
Jon
Jo Stein
2010-11-05 10:05:03 UTC
Post by Jo Stein
Skattelette for folk med masse penger og taxfree for folk som
reiser mye er typiske saker som engasjerer Høire.
Hva har skattelette med alkoholavgifter og annen rus å gjøre?
Tja, litt kompliserte sammenhenger her, men jeg tror at hvis Høirefolk
hadde greid å se lenger enn til det som lønner seg på kort sikt, ville
de forstått at det er lurt å betale skatt og det er lurt å legge ned
taxfree-handel.

Men her er det falske-Tauler som er det egentlige tema og
jeg vil gi Pelle ros for hans lyse øyeblikk da han postet dette:
https://groups.google.com/group/no.alt.undring/msg/d417d194288e20ce?hl=no

Tror at du og andre bør starte med å lese dette:
http://www.snl.no/.nbl_biografi/Johan_Scharffenberg/utdypning
http://no.wikipedia.org/wiki/Johan_Scharffenberg
Der er kommet en ny bok om fyren, men den kan jeg ikke anbefale
for andre enn falske-Tauler.

Hvis Johan Scharffenberg (JS) hadde levd idag kunne han ha skrevet bok om
falske-Tauler. Nå tror jeg ikke at JS kunne ha skrevet den sanne boka om
falske-Tauler. Problemet er dette at JS var psykiater. Psykologi er ikke
en så presis vitenskap som til eksempel fysikk og meteorlogi. Han skrev
masse om Hitler men jeg tror ikke han fikk tak i sannheten om Hitler:
http://www.dagsavisen.no/meninger/article284235.ece
Post by Jon Haugsand
Langers studie er berømmet i New York Times fordi den kom på et
tidlig tidspunkt mens Hitler satt ved makta. Det New York Times
selvsagt ikke visste var at vår egen Johan Scharffenberg hadde
publisert en lignende studie faktisk ti år tidligere.
Scharffenbergs artikler sprang ut av mannens politiske interesse og
frykt for hva Nazi-Tyskland kunne komme til å gjøre med Hitler ved
roret. Når han skrev i Arbeiderbladet var nok grunnen hans personlige
vennskap med Martin Tranmæl avisas mektige redaktør. Scharffenbergs
artikkelserie er ikke bare en intellektuell prestasjon med sin
omfattende nøyaktige og kritiske dokumentasjon men en moralsk
handling det står respekt av.
Her som eller må vi gå til Wikipedia for å finne sannheten:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hidden_Hitler

Har ikke tid til å poste mer om temaet nå og vil poste mer når dere har
lest dere opp slik at dere forstår mitt viktige budskap.
--
jo
"Every time you understand something, religion becomes less likely."
--James Watson & Francis Crick
Jo Stein
2010-11-05 18:10:32 UTC
Post by Jon Haugsand
[...]
Budskapet er selvsagt dette at vi som leser no.alt.undring
må ha stor respekt for alle våre medmennesker og at vi skal
ha særlig stor respekt for slike som Johan Scharffenberg:
http://www.snl.no/.nbl_biografi/Johan_Scharffenberg/utdypning
Post by Jo Stein
Den 21. september 1940 holdt han et sterkt foredrag i
Studentersamfundet i Oslo. Det var en flammende appell om frihet og
motstand mot okkupasjonen. Applausen var enorm, og møtet regnes som
et av startskuddene for norsk motstandsbevegelse. Scharffenberg ble
arrestert etterpå, men han slapp egentlig forbausende lett fra
forhør og fengsling.
Han var en usedvanlig modig mann. Applausen etter foredraget i
Studentersamfunnet 21. september 1940 ble avbrutt ved at denne gamle
mannen klatret tilbake på talerstolen og snerret med en dirrende
pekefinger i luften: "Dette bifall forplikter!"

Jeg framsnakker Scharffenberg fordi han var homse. Hvor hadde verden
vært idag uten homser som Johan Scharffenberg, Martin Tranmæl og alle de
andre?