Reservasjonsregister?
Johan S. Tauler
2010-09-15 16:00:20 UTC
De fleste har vel fått med seg at vår alles kjære prinsesse Märtha Louise,
medeier i kurs-selskapet Astarte Education, i følge media (som man dog
aldri skal stole 100 % på) tar kontakt med døde personer.

Det jeg lurer på er om det ikke er på tide å få opprettet et
reservasjonsregister for oss som ikke ønsker at levende - det være seg
prinsesser og/eller kreditorer og andre - tar kontakt med oss, etter vår
død?
--
«Og lyset skinner i mørket, men mørket tok ikke imot det»
© GNU Free Documentation License.
Jesus har betalt prisen en gang for alle.
Espen Vestre
(espen)
Jan BM
2010-09-16 05:31:55 UTC
Post by Espen Vestre
Post by Johan S. Tauler
[...]
Satt i perspektiv mot evigheten, vil neppe slik kontakt utgjøre noen
særlig belastning for den døde, det tidsvindu som gir muligheter for at
noen som lever skal ta kontakt, er særedeles lite.

Dessuten har jeg selv reservert meg mot alle former for telefonsalg, jeg
kan ikke huske noen tidsklausul på denne, jeg oppfatter derfor denne
avtalen som inngått til endetidens begynnelse. Jeg anbefaler selvsagt
alle andre å gjøre liknende reservasjoner.
Espen Vestre
2010-09-16 09:22:06 UTC
Post by Jan BM
Satt i perspektiv mot evigheten, vil neppe slik kontakt utgjøre noen
særlig belastning for den døde, det tidsvindu som gir muligheter for at
noen som lever skal ta kontakt, er særedeles lite.
Det jeg først og fremst er ute etter, er muligheten til å reservere seg
mot at andre uttaler seg på mine vegne når jeg ikke lenger har
muligheten til å protestere mot det. Så vidt jeg har skjønt er det også
en gjengs kristen oppfatning at alternativkjerringer ikke faktisk får
kontakt med døde, så de har jo det samme problemet - selv om de i
motsetning til meg faktisk tror på et liv etter døden (potensielt er det
faktisk enda mer sjenerende for dem, fordi de jo på et senere tidspunkt
i himmelriket kan bli konfrontert med sprøyt som "et medium" påstår at
de har sagt ;-)).
(espen)
Jan BM
2010-09-16 16:15:21 UTC
Post by Espen Vestre
Post by Jan BM
[...]
Dette er selvsagt et poeng, men nå finnes det langt større autoriteter
enn meg på de fleste av livets områder som døde kan uttale seg om, jeg
synes derfor det godt kan lovreguleres. Om noen som lever forbys slik
kontaktvirksomhet, vil vi trolig oppnå langt mer. Rent personlig så vet
de som kjenner meg at jeg ALDRI ville innrømmet å ta feil når det gjelder
et liv etter døden, de ville derfor heller ikke gidde å spørre etter
meg ;)
Post by Espen Vestre
Så vidt jeg har skjønt er det også
en gjengs kristen oppfatning at alternativkjerringer ikke faktisk får
kontakt med døde,
Jeg oppfatter at det er en kristen oppfatning at man KAN kontakte døde,
men ikke har noen garanti for hvem man snakker med. Dvs. det kan være
demoner eller annet. En slik teori stemmer godt med de observasjoner vi
gjør av de som faktisk påstår å ha kontakt med døde. Deres identifikasjon
og dødsårsaker pleier å være svært diffuse: Jeg føler en mannsperson...
kanskje en bestefar... eller en liten gutt... navnet begynner på "M"
eller "T"... jeg føler et press mot brystet... noe med vann... han har
det godt og savner alle...

Som kristen er det ikke rart man tror slikt vissvass kan være en demon,
en ganske uvitende og stupid demon som i liten grad er opptatt av
diksjon. De som ikke er henfallen til overtro om ikke fysisk eksistens,
kaller det gjerne cold reading.
:D
John Hilt
2010-09-17 09:11:04 UTC
On Thu, 16 Sep 2010 11:15:21 -0500 Jan BM
wrote in news:no.samfunn.religion
Post by Jan BM
[...]
Som en ihuga personlig hedning har jeg mest tro på et liv _før_ døden.

Jan BM
2010-09-17 15:16:06 UTC
Post by Jan BM
[...]
Man trenger ikke hverken særlig hug eller fanatiske egenskaper for å tro
på et liv før døden. Det er det eneste liv vi kjenner til og kan uttale
oss om i særlig grad, selv om vi også kan sies og ha vært gjennom en
tilstand _før_ livet. Jeg har ikke hørt noen som har fortalt om
erfaringer om dette på en troverdig eller kontrollerbar måte.
Isachsen
2010-09-16 12:32:53 UTC
Post by Espen Vestre
Post by Johan S. Tauler
[...]
Åffer de'a? Det kunne vel ha vøri artig og slå av en prat med diverse
når man sånn sett befant seg godt utenfor deres rekkevidde forøvrig.
Forutsatt at "linjen" var så god at den gav mulighet til en uforstyrret
kontakt - er det ikke "dialog" det heter nutildags.

Derimot kunne jeg godt tenke meg et slikt register gjeldende for den
tiden jeg har igjen på jorderik. Du verden hva man kunne bli spart for.

Isachsen
Shapescare
2010-09-15 21:01:16 UTC
Post by Johan S. Tauler
[...]
Vi trenger ikke noe nytt register. Vi må bare få en liten utvidelse av
det registeret som allerede finnes for dem som reserverer seg mot
innpåslitne guder som ønsker å straffe oss etter vår død.
Jeg slår gjerne av en prat med Märtha etter at jeg er død, men Jahve
og Allah kan holde seg i sin egen lekegrind.
John Hilt
2010-09-17 09:08:26 UTC
On Wed, 15 Sep 2010 18:00:20 +0200 Johan S. Tauler
Post by Johan S. Tauler
[...]
Det ryktes at Telenor nå planlegger å tilby en tjeneste som tar seg av
henvendelser til døde, fra prinsesser og andre som ennå lever.

Etter min død ønsker jeg gravskriften "Hvil i fred", og ber om at dette
blir respektert. Masete kvinnfolk har jeg fått nok av.

Harald Ljøen
2010-09-17 09:24:58 UTC
Fortell ;-)
Pelle Thomsen
2010-09-17 09:27:11 UTC
Post by John Hilt
Etter min død ønsker jeg gravskriften "Hvil i fred", og ber om at dette
blir respektert. Masete kvinnfolk har jeg fått nok av.
Da var tannlegeenkens gravskrift over sin mann mer original:
"Så har du da fyllt ditt siste hull".
John Hilt
2010-09-17 13:23:50 UTC
On Fri, 17 Sep 2010 11:27:11 +0200 Pelle Thomsen
Post by Pelle Thomsen
Post by John Hilt
Etter min død ønsker jeg gravskriften "Hvil i fred", og ber om at dette
blir respektert. Masete kvinnfolk har jeg fått nok av.
"Så har du da fyllt ditt siste hull".
Da må jeg jo bare nevne gravskriften til hypokonderen:

- Hva sa jeg ...

Isachsen
2010-09-17 14:38:53 UTC
Post by Pelle Thomsen
Post by John Hilt
Etter min død ønsker jeg gravskriften "Hvil i fred", og ber om at
dette blir respektert. Masete kvinnfolk har jeg fått nok av.
"Så har du da fyllt ditt siste hull".
- Hva sa jeg ...
Jeg husker denne fra det gamle Texas:

"Her hviler Teddy Jones.
Han spilte med tre ess.
Nu spiller han harpe"

Isachsen
Harald Ljøen
2010-09-17 15:11:34 UTC
Post by Isachsen
"Her hviler Teddy Jones.
Han spilte med tre ess.
Nu spiller han harpe"
Talte de virkelig riksmål i det gamle Texas?
Isachsen
2010-09-17 17:32:19 UTC
Post by Harald Ljøen
Post by Isachsen
"Her hviler Teddy Jones.
Han spilte med tre ess.
Nu spiller han harpe"
Talte de virkelig riksmål i det gamle Texas?
Det veit eg ikkje - dette var ei oversetting til eit av dei 9 (ni)
norske språka.

Isachsen
Harald Ljøen
2010-09-17 18:15:39 UTC
eit av dei 9 (ni) norske språka.
Ni?
Regner du da med nord-, sør og pitesamisk, samt islandsk og bergensk i
tillegg til bokmål, riksmål, nynorsk og høgnorsk?
Pelle Thomsen
2010-09-17 20:37:12 UTC
eit av dei 9 (ni) norske språka.
Ni?
Regner du da med nord-, sør og pitesamisk, samt islandsk og bergensk i tillegg til bokmål, riksmål, nynorsk og høgnorsk?
han er litt dårlig i fingerregning fra før, og når han er full i tillegg,
går det helt i ball.
Isachsen
2010-09-18 09:36:20 UTC
Post by Harald Ljøen
eit av dei 9 (ni) norske språka.
Ni?
Regner du da med nord-, sør og pitesamisk, samt islandsk og bergensk i
tillegg til bokmål, riksmål, nynorsk og høgnorsk?
"Målførene" i første linje blir normalt ikke regnet som norsk.
De jeg hadde i tanken var:
Riksmål: Konservativ - moderat og radikal utgave = 3
Samnorsk: Konservativ - moderat og radikal utgave = 3
Nynorsk: Konservativ - moderat og radikal utgave = 3

Til sammen ni.
For ordens skyld: Jeg behersker ikke alle like godt.

NB. Det er mulig, at stortingsprosa, læreboknormal og kringkastingsmaul
må medregnes. Da er vi oppe i 12 (tolv). Så ingen skal komme å si at vi
"norsker" ikke har har noe å velge mellom.
NB.2: Hvis disse tre kommer i tillegg, må vi nok - for å unngå tiltale
for diskriminering - også ta med bergensk.

Var det ellers noe?

Isachsen
Harald Ljøen
2010-09-18 10:45:56 UTC
Post by Isachsen
Var det ellers noe?
Bare en liten kommentar: du ser ut til å ha et temmelig spesielt syn på
hva som ligger i begrepet 'språk'.
Isachsen
2010-09-18 15:18:11 UTC
Post by Harald Ljøen
Post by Isachsen
Var det ellers noe?
Bare en liten kommentar: du ser ut til å ha et temmelig spesielt syn
på hva som ligger i begrepet 'språk'.
Ja, ikke sant? Det var ikke slik før, men så fikk jeg en "korreks" av
Språkådet, eller var det "Språkteigen" i Krinken? Noen var engang ute å
snakket (skrev) om jamstellinga millom dei to språka våre.

Jeg tillot meg i den anledning å påpeke, at vi (som jeg tidligere hadde
lært var riktig) bare hadde ett språk i Norge, og det var norsk. De vi
kranglet om var hvordan vi skulle skrive det.

I en "tilbakemelding" fikk jeg en lengre argumentrekke, som konkluderte
med, at det slett ikke var galt å hevde at vi hadde to språk. Neivel,
da. Jeg har vært med siden man strevde med å gjør de to om til ett
(samspråk), og kan levere mange go'biter fra hin forvirringens tid.

Rett nok, samnorsken skal visstnok være oppgitt sen dess - muligens er
det et håp om at kebab-norsk skal komme inn som et reddende element (?),
men det kvarstår å se.

Alt i alt skulle jeg altså ha mitt på det tørre, når jeg sier: - Guten
Tag, sprechen Sie Bokmaul?

Isachsen
Harald Ljøen
2010-09-18 16:04:37 UTC
Post by Isachsen
Jeg tillot meg i den anledning å påpeke, at vi (som jeg tidligere hadde
lært var riktig) bare hadde ett språk i Norge, og det var norsk. De vi
kranglet om var hvordan vi skulle skrive det.
Nuvel,... det er vel ikke direkte problematisk å argumentere for at der
man har en egen nedskrevet og publisert grammatikk, og en egen
nedskrevet og publisert ordbok, der har man for alle praktiske og
pragmatiske formål også et eget språk. Vil du bestride dette, så får du
iallfall ta kampen også i Norge og Danmark og argumentere for de heller
ikke har sitt eget språk, noe det helt klart er lett å finne argumenter
for, men neppe særlig lett å få gjennomslag for.

Men når du ikke får dette gjennomslaget, så svinger du altså helt til
den andre ytterligheten og nærmest definerer hver eneste valgfrie
sideform i ordbøkene som opphav til et eget språk. Jeg syns fremdeles
det er dine oppfatninger og ikke resten av verden som er problematisk
her :-)
Isachsen
2010-09-18 18:18:29 UTC
Post by Harald Ljøen
Post by Isachsen
[...]
Våre geografiske naboer kan iallfall dekke seg bak en riksnorm hva angår
skrivemåte. Det kan også tyskerne - likevel har de skriftvarianter av
sine viktigste dialekter. I Wikipedia kan man slå opp på både
nedersaksisch, boarisch, allemannisch og andre "Mundarten". Men - hver
til sin bruk.

Får vi ikke ett rikssprog her i landet, er det fare for at man så
småningom kan måtte delta i en diskusjon om norskene er et kulturfolk
eller ikke. Er vi riktig uheldige, og ikke på ny blir reddet av danskene
eller svenskene, er det godt mulig at vi faller tilbake til det
presproglige stadium. Danskene sier allerede om oss, at vi er kommet for
tidlig ned fra trærne.

Men moro er det lell :-)

Isachsen
Harald Ljøen
2010-09-18 20:08:54 UTC
Danskene sier allerede om oss, at vi er kommet for tidlig ned fra trærne.
Det er neppe særlig grunn til å ta danskene alvorlig når de snakker om
fjeldaber. De er bare misunnelige... :-)
Pelle Thomsen
Og kokkiliko til deg også !
Pelle Thomsen
ikke rimer det heller.
Isachsen
2010-09-18 09:39:25 UTC
Post by Pelle Thomsen
Post by Harald Ljøen
Post by Isachsen
"Her hviler Teddy Jones.
Han spilte med tre ess.
Nu spiller han harpe"
Talte de virkelig riksmål i det gamle Texas?
ikke rimer det heller.
Jo, det rimer da veldig godt. Det gamle Texas var et fritt land, så der
tok man promte hånd om uønskede elementer av typen "human garbage". Vi
har mye å lære av de gamle kobboyene.

Isachsen
Pelle Thomsen
2010-09-18 17:04:33 UTC
Post by Isachsen
Post by Pelle Thomsen
Post by Harald Ljøen
Post by Isachsen
[...]
Nå tenkte jeg mest på at verken oversettelsen eller det man må
anta var originalen, ikke rimer i den forstand at ordene ikke rimer
på hverandre.

Men siden du bringer det på bane, så rimer det da heller ikke at man bør bli skutt,
eller ansees som "human garbage" hvis man skulle være så uheldig å få tress i ess.
Da må 5 være bedre.
Og kommer falskspillere til himmelen forresten ?
Logisk brist.

Forøvrig har vi fint lite å lære av cowboyene hvis du ikke skal
drive med større mengder kyr og hester, eller overleve på et minimum
ute på prærien.

here teddy jones rest,
he had 3 aces in his vest,
now he play harp....

nei, den må du dra lenger ut på landet med.

:-)
Isachsen
2010-09-18 18:03:53 UTC
Post by Pelle Thomsen
Post by Isachsen
Post by Pelle Thomsen
Post by Harald Ljøen
Post by Isachsen
[...]
Sorry, Sir. Jeg ble offer for en tastesleng. Det skulle selvfølgelig ha
stått 5 ess.
Du gikk visst ikke helt fri selv - du mente nok "now he plays . . ."

Om falskspillere: er det ikke dit de kommer? Logisk pling.

Isachsen

PS. Jeg bor på landet (Men det skyldtes også en "sleng").
Pelle Thomsen
2010-09-19 00:27:05 UTC
So - teddy jones rest under here,
he had aces hidden everywhere
now he plays the harpdown there.
John Hilt
2010-09-26 15:29:13 UTC
On Sat, 18 Sep 2010 11:39:25 +0200 Isachsen
Post by Isachsen
Post by Pelle Thomsen
Post by Harald Ljøen
[...]
Kobboyene? Orsak, du meiner vel kugutane?

Isachsen
2010-09-27 10:52:01 UTC
Post by Isachsen
Post by Pelle Thomsen
Post by Harald Ljøen
[...]
Jau, eller gjeitarane.

Isachsen

El Chino
2010-09-18 07:34:40 UTC
Post by John Hilt
- Hva sa jeg ...
Og på Jon Postel og Richard Stevens (noen av tcp/ip og internettets fedre)
gravsteiner står det visstnok:

"His TTL expired".

Ellers:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080601151915AA8IgLB
Arnt H. Jahrstein
2010-09-18 08:23:23 UTC
"El Chino" <***@cnn.cn> skrev i nyhetsmeldingen: 4c946bc4$***@news.broadpark.no
Post by El Chino
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080601151915AA8IgLB
Flott nettside :-) - og denne var ikke verst:

Anna Wallace

Israels barn ville ha brød
Og Herren sendte dem manna,
Gamle Wallace ville ha en kone,