Når sluttet lørdagsundervisning i skolen?
Anne Lise Hovdal
2003-12-06 20:28:51 UTC
På dk.snak er vi kommet inn på emnet skole om lørdagen,
og jeg mener at iallefall i Levanger kommune hvor jeg
vokste opp så var det slutt på dette fra Januar 1973. Jeg
mener at vi gikk på skole om lørdagen til og med utgangen
av 1972 da jeg gikk i 8.klasse. Var det slutt på lørdags-
undervisning for resten av landet også fra Januar 1973?

Anne Lise Hovdal
Kjell Pettersen
2003-12-06 21:03:17 UTC
Post by Anne Lise Hovdal
[...]
Det var hvertfall samtidig det sluttet i Elverum hvor jeg gikk på skole da.
--
Kjell P.
- bilpoet på www.bilrim.no
Keera Ann Fox
2003-12-06 22:05:27 UTC
Post by Anne Lise Hovdal
[...]
Kan ikke huske at det sluttet midt i skoleåret, men siste året det var
lørdagsundervisning i det hele tatt i Bergen kommune var skoleåret
72/73.

Neimen ikke lett å finne noe på nettet om dette.
--
******* Keera in Norway ********
** Think big. Shrink to fit. ***
thinkbig_shrinktofit @ yahoo.com
Anne Lise Hovdal
2003-12-07 00:48:50 UTC
Post by Keera Ann Fox
Jeg
Post by Anne Lise Hovdal
[...]
Jeg mener å huske at det sluttet med lørdagsundervisning midt i
skoleåret 1972/73 iallefall, men det er mulig jeg husker feil.
Post by Keera Ann Fox
Neimen ikke lett å finne noe på nettet om dette.
Jeg har ikke prøvd på det, men du er flinkere enn meg til å
søke informasjon på nettet.

Anne Lise Hovdal
Keera Ann Fox
2003-12-07 11:39:36 UTC
Post by Anne Lise Hovdal
Post by Keera Ann Fox
Jeg
Post by Anne Lise Hovdal
[...]
Jeg synes å huske noe lignende selv, men kan ikke bevise eller hevde
100% sikkerhet.
Sturle Fladmark
2003-12-07 10:35:04 UTC
Post by Anne Lise Hovdal
[...]
Jeg hadde lørdagsundervisning (Sogndal gymnas) våren 1974.

Vi slåss med nebb og klør for å beholde ordningen, men
Undervisningsdepartementet ville ikke høre på oss.

Fordummingen av Norge startet imnvho høsten 1974.
Siden har det bare gått én vei.
Sturle Fladmark
Anne Lise Hovdal
2003-12-07 11:51:10 UTC
Post by Sturle Fladmark
Jeg hadde lørdagsundervisning (Sogndal gymnas) våren 1974.
Jeg trodde ikke det var noen som hadde lørdagsundervisning
så sent, og nå har jeg lært noe nytt igjen.

Anne Lise Hovdal
Line Halvorsen
2003-12-07 20:51:27 UTC
Post by Sturle Fladmark
Jeg hadde lørdagsundervisning (Sogndal gymnas) våren 1974.
Jeg også, fra 1980 til 1984. Men det var i Italia... Også hadde vi tre hele
måneder med sommerferie, men hele undervisningstimer, ikke 3 kvart.

Kan jeg tillate meg å være sjeleglad for at jeg fikk de årene utenfor Norges
pedagogiske presse? Ikke pga sommerferien, men pga nivået på undervisningen?
Norske venninner hadde ikke engang hørt om Kafka og Baudelaire. Pensumboka i
italiensk litteratur var på sånn omtrent 1200 sider. Hvert halvår. På
ungdomsskolen...
Line Halvorsen
Odd Inge Aarstad
2003-12-07 23:24:22 UTC
Jeg var i Norwegische Luftwaffe i 1972
Vi tok lørdagsfri i slutten av det året
Tror at lørdagsundervisningen på skolen ble avskaffet samme året

I 1969 hadde vi undervisning 3 av 4 lørdager...
Kjell Pettersen
2003-12-08 08:44:38 UTC
Post by Sturle Fladmark
Post by Anne Lise Hovdal
[...]
Ikke bare det, lærerne ville også beholde lørdagsundervisningen, de trodde
at det ville føre til lavere nivå. (Hvilket det jo hadde helt rett i). Men
de oppdaget fort hvor deilig det var med lørdagsfri så protestene stilnet
fort.

Nå var ikke alltid lørdagsundervisningen så veldig effektiv, vi hadde halv
dag på ungdomsskolen og det var rimelig slapt.

Kjell P.
Anne Lise Hovdal
2003-12-08 22:03:09 UTC
Post by Kjell Pettersen
Post by Sturle Fladmark
Post by Anne Lise Hovdal
[...]
Den diskusjonen husker jeg også, og jeg er enig i at lærerne
raskt oppdaget hvor deilig det var med lørdagsfri.
Post by Kjell Pettersen
Nå var ikke alltid lørdagsundervisningen så veldig effektiv, vi hadde halv
dag på ungdomsskolen og det var rimelig slapt.
Jeg tror du er ett år yngre enn meg, men jeg syns jo det er
rart at vi da måtte ha 6 timer på lørdager i 7. og 8.klasse.
Det kan jo hende jeg husker feil da, for dette begynner å
bli lenge siden. Kanskje hadde 7.klasse mindre timetall
enn 8.klasse?

Anne Lise Hovdal
Kjell Pettersen
2003-12-09 08:29:03 UTC
Post by Anne Lise Hovdal
Post by Kjell Pettersen
[...]
Nja, jeg gikk sammen med de som var født året før, fordi jeg var slikt et
glitrende vidunderbarn som gikk mine forledre på nervene med spørsmål om
dette og hint. Eh, eller muligens fordi jeg er født 2. januar og kompisene
mine var noen uker eldre.

Vi hadde kortere dag på lørsdag, fire timer hvis jeg ikke husker feil.
Uketimetallet ble lavere med lørdagsfri.

Kjell P.
Thomas Skogestad
2003-12-09 11:13:28 UTC
* Sturle Fladmark

| Fordummingen av Norge startet imnvho høsten 1974. Siden har det bare gått
| én vei.

Jeg tror vi kan være enige om at Norge har verdens dårligste skolevesen. Men
betyr dette at nordmenn er verdens dummeste? (Med unntak av njusere, seff.)

Dummere enn dumme amerikanere?
Sturle Fladmark
2003-12-09 19:21:16 UTC
Post by Thomas Skogestad
* Sturle Fladmark
| Fordummingen av Norge startet imnvho høsten 1974. Siden har det bare gått
| én vei.
Jeg tror vi kan være enige om at Norge har verdens dårligste skolevesen.
Norge har verdens dyreste skolevesen. Og trolig verdens minst
produktive. Grunnen til dette er at lærerskolene er noe snillistiske
sandkasser som ikke hiver på hue og ræva ut studenter som ikke har
kunnskaper i det de skal undervise i, og ikke har noen interesse av å
tilegne seg dette.

Dessuten tas ikke disiplinen på alvor i grunnskolen, noe som tydeligvis
har ødelagt læringsmiljøet fullstendig.

Disiplin! Orden! Kvalitetskontroll av lærekreftene!
Post by Thomas Skogestad
Men
betyr dette at nordmenn er verdens dummeste? (Med unntak av njusere, seff.)
Nei, men det er ikke skolens skyld.
Post by Thomas Skogestad
Dummere enn dumme amerikanere?
Jeg har nettopp hatt den sære opplevelsen å gå på en internasjonal skole
der noen av elevene var amerikanske. De jeg påtraff var grenseløst
kunnskapsløse, utrolig selvopptatte og bråkete, og med en blafrende ring
av selvtillit helt uten grunn. De trodde selv de behersket faget.
Faktisk kunne de ikke det aller mest fundamentale. Men siden lista der
borte tydeligvis ligger så lavt, anså de seg selv som vinnere.
Sturle Fladmark
Keera Ann Fox
2003-12-09 19:26:19 UTC
Post by Sturle Fladmark
Jeg har nettopp hatt den sære opplevelsen å gå på en internasjonal skole
der noen av elevene var amerikanske.
[...]
Post by Sturle Fladmark
Men siden lista der borte tydeligvis ligger så lavt, anså de seg selv som
vinnere.
Selvfølgelig! De klarte jo å havne _utenlands_! Dét er big deal, det!
--
***** Keera in Norway *****
* Think big. Shrink to fit. *
http://home.online.no/~kafox/
Stian Høiset
2003-12-07 20:00:58 UTC
[Anne Lise Hovdal]
Var det slutt på lørdagsundervisning for resten av landet også fra
Januar 1973?
Jeg hadde dobbelttime i sløyd på lørdager fra august 1972 til juni
1973. Deretter var det slutt på lørdagsskolen for min del. Jeg bodde
den gangen i Porsgrunn.

Nå var jo dette i utgangspunktet en kul lørdagstimeplan (ingen niste,
ingen ransel, kun personlig frammøte), de eneste ulempene jeg husker
var at jeg måtte tidlig opp (0830 - 1015 eller hva nå de første timene
på barnskolen var), og at enkelt skøytemesterskap (vi snakkker om
vintersesongen, nå) startet så tidlig at jeg måtte løpe hjem for å få
notert flest mulige rundetider.

Men så er jeg jo blitt en rev til å høvle!
--
Stian

'dysfemini, sb.: Manglende evne til å tolke kvinnelige signaler
Anne Lise Hovdal
2003-12-08 02:49:53 UTC
Post by Stian Høiset
[Anne Lise Hovdal]
[...]
Da var det vel kanskje lovpålagt fra høsten 1973 at det ikke
skulle være lørdagsundervisning? Jeg har glemt hvilke fag vi
hadde på lørdager i de årene jeg hadde undervisning på lørdag.

Anne Lise Hovdal
Sturle Fladmark
2003-12-08 07:05:50 UTC
Post by Anne Lise Hovdal
Post by Stian Høiset
[Anne Lise Hovdal]
[...]
Vi hadde helt vanlig timeplan lørdager 8.30 til 14.00.

Jeg ukependlet, så etter lørdagens undervisning var det buss/ferge/buss
for å besøke familien. Helgen varte 24 timer, søndag var det retur til
skolen.
Anne Lise Hovdal
2003-12-08 22:09:47 UTC
"Sturle Fladmark" <***@spamgourmet.com> skrev i melding
Post by Sturle Fladmark
Jeg ukependlet, så etter lørdagens undervisning var det buss/ferge/buss
for å besøke familien. Helgen varte 24 timer, søndag var det retur til
skolen.
Dette var vel kanskje på gymnaset? Med buss/ferge/buss
så høres det ut som typisk Vestlandet. Da jeg gikk i ung-
domsskolen måtte jeg først gå/sykle 2 km, så var det buss
til togstasjonen, og deretter tog til Skogn Ungdomsskole.
Fra stasjonen på Skogn var de ca 1 km å gå. Jeg tok et
ekstra 10. år, men da fikk vi iallefall buss frem til skolen.
Da ble det bare 2 km å gå/sykle en vei. Det tok et par
timer fra skolen sluttet til vi var hjemme iallefall.

Anne Lise Hovdal
Sturle Fladmark
2003-12-09 06:40:36 UTC
Post by Sturle Fladmark
Jeg ukependlet, så etter lørdagens undervisning var det buss/ferge/buss
for å besøke familien. Helgen varte 24 timer, søndag var det retur til
skolen.
Dette var vel kanskje på gymnaset?
Ja. Sogndal gymnas.
Post by Anne Lise Hovdal
Med buss/ferge/buss
så høres det ut som typisk Vestlandet.
Veldig typisk. Sogndal - Vik - Sogndal
Post by Anne Lise Hovdal
[...]
Auda! Norge er et upraktisk land.
Sturle Fladmark
Anne Lise Hovdal
2003-12-09 16:21:09 UTC
Post by Sturle Fladmark
Post by Sturle Fladmark
Post by Anne Lise Hovdal
Post by Sturle Fladmark
for å besøke familien. Helgen varte 24 timer, søndag var det retur til
skolen.
Dette var vel kanskje på gymnaset?
Ja. Sogndal gymnas.
*Finne frem skoleatlas* Det ser ut som om det ligger midt
imellom Øvre Årdal og Hermandsverk. Jeg har aldri vært
i Sogndal, og det nærmeste jeg har vært er vel Nordfjordeid.
Det er over 20 år siden jeg var der. Selv gikk jeg jo musikk-
linja i Kristiansund noen år senere.
Post by Sturle Fladmark
Post by Anne Lise Hovdal
[...]
Det har vel også med å gjøre at hjembygda min Åsen enda
ikke hadde fått ungdomsskole da, men det er det nå. Åsen-
fjord er jo også ganske "avsides".

Anne Lise Hovdal
Arne Langås
2003-12-10 18:12:09 UTC
Post by Anne Lise Hovdal
Det har vel også med å gjøre at hjembygda min Åsen enda
ikke hadde fått ungdomsskole da, men det er det nå. Åsen-
fjord er jo også ganske "avsides".
Hrrmmm...

A.
Arne Olav Augdal
2003-12-10 19:02:17 UTC
Post by Arne Langås
Post by Anne Lise Hovdal
Det har vel også med å gjøre at hjembygda min Åsen enda
ikke hadde fått ungdomsskole da, men det er det nå. Åsen-
fjord er jo også ganske "avsides".
Hrrmmm...
Det er bare å innse det, "nerbøgda" er langt utenfor sivilisasjonen.
--
Rollerghost

Hvorfor være normal når man er lykkelig som trønder.
Anne Lise Hovdal
2003-12-10 22:49:51 UTC
Post by Arne Olav Augdal
Post by Arne Langås
Post by Anne Lise Hovdal
[...]
Jeg må faktisk innrømme at det er sant, men det gjelder
resten av Åsen er da heller ikke mye nærmere sivilisa-
sjonen enn Åsenfjord.

Anne Lise Hovdal
Anne Lise Hovdal
2003-12-10 23:23:29 UTC
Men det gjelder
resten av Åsen er da heller ikke mye nærmere sivilisa-
sjonen enn Åsenfjord.
Her skal det selvfølgelig stå: Men når det gjelder resten av
Åsen, så er ikke denne delen av bygda mye nærmere sivi-
lisasjonen enn Åsenfjord.

Anne Lise Hovdal
Arne Langås
2003-12-11 17:38:32 UTC
Post by Anne Lise Hovdal
Her skal det selvfølgelig stå: Men når det gjelder resten av
Åsen, så er ikke denne delen av bygda mye nærmere sivi-
lisasjonen enn Åsenfjord.
Av en eller annen grunn skiller jeg lite mellom "øverbøgda" og "nerbøgda" -
Åsen = gamle Åsen herred i mine øyne. Mulig dette kan skyldes mi plassering
"midt mellom". Har alltid hatt postadresse Åsen, men gikk på skole på
Solhaug.

Uansett hvordan man ser på det - Åsen er sentralt i forhold til andre steder
på denne grønne jord. E6 og NSB er aldri langt unna - tenk på de som bor i
ymse sidedaler andre steder - de får rett og slett ikke oppleve slike
fasiliteter!

A.
Arne Olav Augdal
2003-12-11 19:05:04 UTC
Post by Arne Langås
[...]
Jo, det blir nok litt annerledes for meg som er født og oppvokst omtrent på
grensa mot Ronglan. Og på 50- og tidlig 60-tall var det _langt_ for å komme
seg til Åsenfjord. Men det _var_ ærlig talt lite samkvem mellom de to
delene av bygda, eller er det jeg som husker veldig feil nå?

Anne Lise Hovdal
2003-12-11 21:12:50 UTC
Post by Arne Olav Augdal
Post by Arne Langås
[...]
Jeg har også inntrykk av at det var lite samkvem mellom de to
delene av bygda, men nå var jo jeg med på svært lite i det hele-
tatt. Dessuten har jeg vært altfor lenge borte til egentlig å kunne
uttale meg. Jeg har vel ikke bodd i Åsen siden 1978, men er jo
ganske ofte hjemme hos mine foreldre. Så jeg burde vel ikke
uttale meg så mye om Åsen.

Anne Lise Hovdal
Arne Langås
2003-12-12 12:40:24 UTC
Post by Arne Olav Augdal
[...]
Jeg har også fått forståelse av at det var mindre samkvem den gang (og
tidligere) enn det er nå. _Hvor_ langt tilbake dette går er jeg ikke sikker
på, men Branndalen ser ut til å ha vært et skille i lengre tid.

A.
Anne Lise Hovdal
2003-12-12 16:33:07 UTC
Post by Arne Langås
Jeg har også fått forståelse av at det var mindre samkvem den gang (og
tidligere) enn det er nå. _Hvor_ langt tilbake dette går er jeg ikke sikker
på, men Branndalen ser ut til å ha vært et skille i lengre tid.
Det har kanskje noe med at det ikke var så mange som kjørte
bil da iallefall jeg vokste opp på 1960-tallet og første halvdel
av 1970-tallet. Da var det heller ikke så lettvint å komme seg
noe sted. Jeg husker at jeg hadde veldig lyst til å begynne på
musikkskolen på Levanger, men siden ingen kunne kjøre meg
så ble det ikke aktuelt. Pappa hadde ikke førerkort før jeg var
17 år.

Både jeg og andre syklet jo en del når vi skulle på noe "oppi
Åsen", men det er jo mer lettvint å komme seg mellom de
forskjellige delene av Åsen i dag når nesten alle kjører bil.

Anne Lise Hovdal
Arne Olav Augdal
2003-12-10 23:50:43 UTC
Post by Anne Lise Hovdal
Jeg må faktisk innrømme at det er sant, men det gjelder
resten av Åsen er da heller ikke mye nærmere sivilisa-
sjonen enn Åsenfjord.
E6 går nå tross alt gjennom "øverbøgda" da. :-)

Anne Lise Hovdal
2003-12-10 22:46:11 UTC
Post by Arne Langås
Post by Anne Lise Hovdal
Det har vel også med å gjøre at hjembygda min Åsen enda
ikke hadde fått ungdomsskole da, men det er det nå. Åsen-
fjord er jo også ganske "avsides".
Hrrmmm...
Visste ikke at du var her, men det var koselig å se deg her.
Jeg skulle gjerne visst hvordan det går med utleggelsen
av kirkebøker for Frosta/Åsen på nettet. Det får være
undringen denne gangen.

Anne Lise Hovdal
Arne Langås
2003-12-11 17:34:00 UTC
Post by Anne Lise Hovdal
Visste ikke at du var her, men det var koselig å se deg her.
Lurer rundt på ymse grupper vettu.
Post by Anne Lise Hovdal
Jeg skulle gjerne visst hvordan det går med utleggelsen
av kirkebøker for Frosta/Åsen på nettet.
Jeg har noen hundre linjer liggende nesten klare til å sendes
Digitalpensjonatet - håper å få det unna i jula, evt. på nyåret. Rett nok
ikke kirkebøker, men annet som kan være av interesse. Avlidne i Åsen 1900-42
(lensmannens meldinger til sorenskriveren), muligens avlidne på
1840-50-tallet (samme kilde) og register til skifteprotokoll for Åsen
1830-tallet til 1880-tallet.

. . . så kan du inntil videre bare undre på hva som står i disse
oversiktene. Jeg for min del lurer på resultatet av dagens eksamen i
kulturvern, men det får være en annen sak.

Mvh
Arne
Anne Lise Hovdal
2003-12-11 21:08:47 UTC
Post by Arne Langås
Post by Anne Lise Hovdal
Visste ikke at du var her, men det var koselig å se deg her.
Lurer rundt på ymse grupper vettu.
Jeg begynner jo å forstå det.
Post by Arne Langås
Post by Anne Lise Hovdal
[...]
Jeg gleder meg virkelig til å se hva du har fått til. Når det gjelder
kirkebøkene så har jeg jo sett en god del på mikrofilm tidligere,
men skifter fra Åsen 1830-1880 har jeg ikke sett. Har sett
noen skifter for Åsen, men det var for 1762 og 1773 i Brak-
stad og 1783 i Hanebogen.
Post by Arne Langås
Jeg for min del lurer på resultatet av dagens eksamen i
kulturvern, men det får være en annen sak.
Det går sikkert bra, og jeg krysser både fingre og føtter.

Anne Lise Hovdal
Arne Langås
2003-12-12 12:38:53 UTC
Post by Anne Lise Hovdal
men skifter fra Åsen 1830-1880 har jeg ikke sett.
Det som (forhåpentligvis) blir lagt ut er bare et register - dato, navn og
henvisning til side. Det jeg har skrevet av av andre opplysninger har jeg
ikke tenkt å legge ut på nettet, men kan sende dem til interesserte på
forespørsel. Originalkilden ligger i lensmannsarkivet på Dora.

Mvh
Arne
Anne Lise Hovdal
2003-12-12 16:41:18 UTC
Post by Arne Langås
Post by Anne Lise Hovdal
[...]
Takk for disse opplysningene.

Det er jo også fint å finne et register på nettet, for så kan man
jo se om det er skifte etter dem jeg leter etter. Kommer ikke
på noen jeg har bruk for skifte på akkurat nå. Har akkurat nå
skifter fra 1800-1812(går egentlig til 1814, men i registeret står
det til 1812) for Stjør- og Verdal på mikrofilm, og jeg ser det er
noen fra Åsen der. Er ute etter noen Stjørdalsaner, som jeg fore-
løbig ikke har funnet. I det minste har jeg ut fra et register der
fått vite at det er skifte på noen Frostaaner i 1815 og 1816, som
er på neste film. Det er jo fint å vite til senere.

Anne Lise Hovdal
Astrid Lund
2003-12-08 17:45:59 UTC
On Sat, 6 Dec 2003 21:28:51 +0100, "Anne Lise Hovdal"
Post by Anne Lise Hovdal
[...]
Jeg begynte høsten 1971 på barneskolen, og jeg har ikke opplevd
lørdagsundervisning.

Mvh Astrid
h***@gmail.com
2020-07-15 11:22:47 UTC
Post by Anne Lise Hovdal
[...]
På Finnsnes Gymnas var det slutt på lørdagsundervisning fom. skoleåret 1974-75.
Da hadde allerede ungdomsskolene i området hatt lørdagsfri en stund, tror jeg.